Artificial intelligence and sustainability

a business strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62530/rbdcv24n02p111

Keywords:

Artificial Intelligence, Kyoto Protocol, Carbon Credit, Innovation

Abstract

This article analyzes how to achieve a competitive business advantage within the scope of environmental law through the use of artificial intelligence to create a scenario with sustainable processes, thereby reducing waste and improving resource management. Through bibliographic research, including scientific articles, legal doctrine, case law, and news sources, the article aims to identify the advantages of using artificial intelligence for sustainability. Results obtained by companies show improved waste reuse management, carbon credits as a byproduct that increases profit margins, innovation, and competitive differentiation. It is concluded that artificial intelligence is a strategic business tool for various areas within a growing sector, enhancing efficiency and reducing resource consumption.

Author Biographies

  • Fabiano Nogueira de Sá e Sousa, Santa Cecília University

    Law undergraduate student at Universidade Santa Cecília. Holds a degree in Computer Engineering and a specialization in Systems Development and Management from Universidade Santa Cecília (UNISANTA).

  • Verônica Scriptore Freire e Almeida, Santa Cecília University

    PhD and Master in Economic Law from the University of Coimbra, with degree recognition by the University of São Paulo (USP). Professor in the Graduate Program in Health Law at Universidade Santa Cecília (UNISANTA). Coordinator of the International Relations program at Universidade Santa Cecília. Editor-in-chief of the Global Health Law Journal. Lawyer.

References

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso Futuro Comum. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1991. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4245128/mod_resource/content/3/Nosso%20

Futuro%20Comum.pdf>. Acesso em: 08 mai. 2024.

GLOBO. Movimento Mobilidade Sustentável. Etanol 2.0 pode consolidar protagonismo do Brasil em combustíveis limpos. Disponível em: <https://valor.globo.com/patrocinado/movimento-mobilidade-sustentavel/mobilidade-sustentavel/noticia/2022/01/19/etanol-20-pode-consolidar-protagonismo-do-brasil-em-combustiveis-limpo.ghtml>. Acesso em: 09 mai. 2024.

HARTMANN, Fabiano Peixoto; SILVA, Roberta Zumblick Martins da. Inteligência artificial e direito. Curitiba: Alteridade, 2019.

LOUREIRO, Rodrigo. A Tesla ganhou US$ 1,8 bilhão em 2023 (sem vender um único carro). Disponível em: <https://neofeed.com.br/negocios/a-tesla-ganhou-us-18-bilhao-em-2023-sem-vender-um-unico-carro/>. Acesso em: 08 mai. 2024.

OLIVEIRA, Cristina Godoy Bernardo de. Desafios da regulação do digital e da inteligência artificial no Brasil. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 135, p. 137–162, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i135p137-162. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i135p137-162

/article/view/206257/189893>. Acesso em: 10 maio. 2024.

SERRAVALLE, Flávio. Agro 5.0: como a inteligência artificial está transformando o campo. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/economia/rumo-ao-agro-5-0-como-inteligencia-

artificial-esta-transformando-o-campo>. Acesso em: 09 mai. 2024.

SOUSA, Fabiano Nogueira de Sá e; ALMEIDA, Verônica Scriptore Freire e. Inteligência Artificial Aplicada na Saúde - Aspectos Jurídicos. Periódicos Unisanta. Anais de Encontro de Pós-Graduação. Disponível em: <https://periodicos.unisanta.br/index.php/ENPG/article/view/3726/2491>. Acesso em: 10 mai. 2024.

SOUZA, A. L. R.; ALVAREZ, G.; ANDRADE, José Célio Silveira. Mercado regulado de carbono no Brasil: um ensaio sobre divergências contábil e tributária dos créditos de carbono. Organizações & Sociedade. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/osoc/a/DWXT3BmCyyXRtk7yDwdrPpG/?lang=pt>. Acesso em: 08 mai. 2024.

Published

2025-03-31

How to Cite

SOUSA, Fabiano Nogueira de Sá e; ALMEIDA, Verônica Scriptore Freire e. Artificial intelligence and sustainability: a business strategy. Revista Brasileira de Direito Constitucional, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 111–115, 2025. DOI: 10.62530/rbdcv24n02p111. Disponível em: https://www.rbdc.com.br/revista/article/view/382. Acesso em: 17 nov. 2025.